Week 13 31 Maart t/m 3 April 2015 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Jos Beers - WaarBenJij.nu Week 13 31 Maart t/m 3 April 2015 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Week 13 31 Maart t/m 3 April 2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

03 April 2015 | Hong Kong, Hongkong

Dinsdag 31 maart; We stonden op de camping met nog een Nederlander. Die zijn we bij de receptie tegen gekomen. Hij woont al 8 jaar in Australie, heeft zijn huis verkocht en een grote bus gekocht. Nu reist hij met zijn gezin, 5 kinderen een jaar lang door Australie, daarna wil hij weer ergens gaan settelen. Geweldig zoiets! Ook zijn we ergens een echtpaar tegen gekomen die hun huis heben verkocht en nu aan housesitting doen, oppassen op telkens een ander huis in een andere plaats. Een ander stel vertelde aan huizenruil te doen, tja, zo kom je nog eens ergens! Wij gaan vandaag van Albany naar Perth, een lange rechte weg waar we wel een hele dag over doen. Onderweg bij Williams Woolshed even opgestoken en heerlijk geluncht. Ik zag in de reisgids dat er vanuit Perth dagtochtjes georganiseerd worden naar diverse bestemmingen waar wij ook geweest zijn en vraag me af hoe het toch mogelijk is op een dag wel 3 verschillende attracties te bezoeken die zo ver uit elkaar liggen. Onderweg zagen we dat er velden expres werden afgebrand waar het graan van geoogst was, bij ons ploegen ze dat gewoonlijk. Gelukkig regende het een beetje, je kon wel zien dat er lange tijd geen regen gevallen was, alles was erg droog. En dan te bedenken hoeveel water een boom dagelijks nodig heeft! Er zal wel veel water in de grond zitten. Het was een mooie heuvelachtige weg en in de verte waren rechts van ons bergen te zien. Er was veel akkerbouw en grote weides waar schapen liepen, afgewisseld met stukken bos. De beplanting is heel anders dan in Nederland, het klimaat is natuurlijk ook heel anders. Helaas konden we niet genieten van de vele wildflowers, die schijnen erg mooi te bloeien van augustus tot december. Onderweg zagen we ook veel gedenkplaatsen waar verkeersslachtoffers gevallen zin. De lange afstanden en saaie wegen spelen vermoeidheid in de hand, er staan dan ook regelmatig waarschuwingsborden. Aan het einde van de middag kwamen we in Perth aan, een drukke stad. We hebben een camping gevonden aan de Swan River, vlakbij de luchthaven. Hier blijven we 2 nachten en omdat het nogal waaide, zijn we lekker binnen gaan zitten.

Woensdag 1 april; Vanmorgen al vroeg aan het “werk”. Stoelen uitgezocht voor de laatste vluchten en een wasje gedraaid en opgehagen. Met dit weer zal het niet lang duren voor het droog is. Maar daar gaan we niet op wachten. Vandaag is de laatste dag dat we de camper hebben en we willen graag nog wat van Perth gaan zien. Morgen kunnen we de binnenstad gaan zien. Nu gaan we het strand bekijken bij Cottesloe, een van de populairste badplaatsen. Er was daar veel bedrijvigheid, vele schoolkinderen hadden hier hun sportactiviteiten en er waren nog veel meer bezoekers op het strand en in de oceaan om te zwemmen en te snorkelen. We hebben wat gewandeld op de pier en zijn koffie gaan drinken in het Indiana Tea House, een mooi neokoloniaal gebouw aan het strand. Van hieruit had je prachtige uitzichten op de oceaan, de pier, het strand en de grote vrachtboten in de verte. We zijn hier niet gaan zwemmen want we wilden nog meer gaan zien en zijn naar Kings Park en de botanische tuinen gegaan. Dit park ligt op een berg en hiervandaan had je de mooiste uitzichten op de stad en de (veer)boten op de Swan River. Er was een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de oorlogen en er stonden bij veel bomen ook herdenkplaatjes met namen van gesneuvelde soldaten. Ook brandde er een vlam ter nagedachtenis. Op een terras hebben we fish en chips gegeten en daarna zijn we door de botanische tuinen gaan wandelen. Erg leuk om nu de verschillende bomen, planten en bloemen uit verschillende delen van Australie te zien. We zagen nu ook de verschillen tussen de karri-, marri-, jarri-,jarrah-, en tuartbomen, allemaal grote bomen. Het was een mooi stukje van Perth. Aan het einde van de middag hebben we nog lekker in het gras gezeten, genoten van het uitzicht, de spits was al begonnen. Dan is Perth best een drukke stad die nog steeds aan het ontwikkelen is, getuige de vele bouwplaatsen en bouwkranen. Na een ijsje zijn we teruggegaan en hebben we de was opgeruimd en wat te eten gehaald. We konden nog even buiten zitten totdat de muggen ons begonnen te plagen. Op deze camping kwamen we ook de buren van Albany weer tegen. Morgen moeten we de koffers weer gaan pakken.

Donderdag 2 april; We raken al geroutineerd, om 10.00 uur waren de koffers gepakt en de camper uitgeruimd. Op het Apollo-depot waren we ook snel klaar, een Hollandse jongen hielp ons en bestelde een taxi. Om 12.00 ur waren we al bij het hotel, Pan Pacific in het centrum. De koffers werden door een medewerker uit de taxi gehaald en er werd ook gezorgd dat ze op onze kamer terecht kwamen, wat een luxe! Chique hotel! De kamer was nog niet beschikbaar, we zouden een berichtje krijgen. Ze zorgen ook voor een taxi voor morgenochtend 04.30 uur en we krijgen een wake-up call om 03.30 uur (!). her was 10 minuten lopen naar de binnenstad, eerst koffie gedronken en geluncht buiten op een terras. Er was een leuk stadscentrum met leuke straatje, souvenir-winkeltjes en straatmuziek, heerlijk kunnen rondneuzen! Met de gratis Red Cat bus nog een stukje rondgereden en bij het hotel uitgestapt. De kamer bewonderd en even met de beentjes omhoog. Wat opgefrist en weer aan de wandel langs de rivier , de aanlegsteigers en op zoek naar eenplekje om wat te eten. Overal was happy hour, de barretjes zaten vol en de gezelligheid straalde er van af, de straten op. Het was denk ik extra gezellig omdat het paasweekend voor de deur stond. Plotseling liepen we tegen een food-market aan, zo’n gezellige plaats met muziek en kraampjes met internationale gerechten. Daar hebben we nog even heerlijk van kunnen genieten van de reuring en het was tevens een soort afscheid van het land want we gaan vanavond op tijd slapen, morgenochtend gaat vroeg de wekker. Het was fijn om weer in een normaal bed te slapen met een eigen toilet in de buurt. De volgende keer weer in ons eigen bed, maar dat gaat nog wel even duren!

Vrijdag 3 april; Vannacht wat onrustig geslapen en al voor de wekker wakker. Gedoucht, koffie en alles weer ingepakt en mee naar beneden genomen. De taxi stond er al en deze reed heel langzaam, ergerlijk langzaam, naar het vliegveld. Daar de koffers ingeleverd, deze gaan meteen door naar Amsterdam. We hadden ook voor beide vluchten al de boardingpassen gekregen. Vervolgens door de douane en weer dat gedoe met de tassencontrole, maar alles mocht gelukkig mee. Jos moest wel zijn schoenen uit, er zat ijzer in. En dan weer wachten tot we om 07.00 uur in het vliegtuig mochten. We vertrokken om 07.15 en we zaten helemaal achterin. Onderweg hebben we wat films zitten kijken en de tijd ging wel snel. Om 14.45 landden we op HongKong, er was geen tijdsverschil met Perth. Hier meteen weer door de controle en het grote wachten kan beginnen, pas om 00.15 vertrekken we naar Amsterdam, mooie tijd om het verslag af te maken. Ik hoop dat het lukt om in het vliegtuig wat te slapen. Als het allemaal goed gaat, komen we zaterdag om 07.00 uur aan in Amsterdam en worden we door Chris en Luuk opgehaald. We verheugen ons enorm op het weerzien!
!
Dit is tevens het laatste verslag, ik hoop dat jullie het leuk vonden en niet al te saai, het is ook niet de bedoeling geweest om jullie jaloers te maken. Wij hebben erg genoten van alles wat we hebben gezien en gedaan en we vinden het ook weer leuk om naar huis te gaan. Het is wel jammer dat we het klimaat niet mee kunnen nemen. Het was super dat we de kans hebben gekregen om dit te doen en zullen iedereen aanraden niet uit te stellen wat je graag wilt. Voor Jos was het natuurlijk extra bijzonder om terug te gaan naar de plaatsen waar hij vroeger gewoond heeft en bij het graf van zijn vader te staan. We zijn ook heel hartelijk ontvangen door de familie van Jos, heel bijzonder om deze mensen te ontmoeten en voor Jos was het natuurlijk helemaal geweldig om herinneringen op te halen en te kunnen delen. Jullie allemaal bedankt voor de leuke reacties en we hopen snel ook te horen hoe het met jullie allemaal is. Veel liefs van ons!!

• 09 April 2015 - 22:12

Peter En Carola:

Lieve Jos en Annemieke,

Wat een prachtige vakantie hebben jullie achter je liggen!! Een heel mooi aandenken. We hebben, soms met wat vertraging, mee genoten. Nee, we absoluut niet jaloers hoor. Zo mooi dat jullie dit konden doen! en wij hebben een klein beetje mee mogen genieten ;). Na de mooie foto's die we gezien hebben zijn we benieuwd naar de rest!!
    Kom lekker bij en hopen jullie snel weer te zien,

Liefs van Peter, Carola en de kinderen!