Van Week6 15-02-2015 t/m 17-02-2015 - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu Van Week6 15-02-2015 t/m 17-02-2015 - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Van Week6 15-02-2015 t/m 17-02-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Zondag 15 februari; We werden wakker in Akaroa, het was dichtbewolkt maar droog en niet koud. Lekker op ons gemakkie ontbijtje gedaan en tegen de tijd dat we wilden afwassen, werd de keuken schoongemaakt. We zijn gaan wandelen naar het havenstadje beneden. De camping ligt op een heuvel. Het water was eigenlijk een kratermeer. Bij het strand was veel drukte, er bleek een zwemwedstrijd plaats te vinden. De laatste kinderen kwamen net aan land. Daarna begon de wedstrijd voor volwassenen. Honderden mensen in wetsuits gingen te water voor een afstand van 2,5 km. Ondertussen ging het brandalarm af. Dan gaat het grote alarm af en alle vrijwillige brandweerlieden moeten naar de kazerne. We hadden dit al eerder op een camping mee gemaakt. Even later reed de brandweer wagen en een ambulance met loeiende sirenes door de dorpsstraat. We hebben ergens koffie gedronken en zijn de waterfront afgelopen, langs de vuurtoren, tot we niet meer verder konden. Via de straatjes omhoog de heuvel op en zo weer terug. Boven op de heuvels heb je de mooiste uitzichten! Het is wel klimmen en dus goed dat het niet te heet was. In het centrum hebben we iets gedronken en daarna zijn we weer omhoog gegaan om de andere helft van het dorp te bekijken. Het was een echt toeristenstadje, veel giftshops, restaurantjes, mogelijkheden voor boottochtjes en zwemmen met dolfijnen. Ook lag er een enorm cruiseschip verderop die veel passagiers hen en weer bracht. Her plaatselijke ziekenhuis deed bloeddrukmetingen om donaties te werven voor het herstel van de schade door de laatste aardbevingen. Ook het kerkhof had schade door de aardbevingen, verschillende zerken lagen om. We hebben de hele middag gelopen en ploften uitgeput op een terras voor een drankje, daarna ergens heerlijk fish en chips gegeten en toen de heuvel weer op naar de camping. Daar stond de afwas nog te wachten, zwaar leven hoor! De afwas was zo gedaan, daarna douchen en pitten.

Maandag 16 februari; lekker geslapen, vanmorgen Moeder even gebeld en geskyped met de kinderen, ze zaten allemaal gezellig bij Chris, fijn om ze weer even te zien! Om 10.00 uur reden we van de camping, op weg naar Christchurch, maar wel via de toeristische route, dus namen we de Summit Road, hoog over de bergen met de mooiste uitzichten over de Akaroa Harbour. Er waren veel onverharde wegen naar de verschillende baaien waar we dus niet konden komen. De weg naar de Pigeon Bay was wel verhard, daar zijn we heen gereden. Vlak daarvoor maakte de auto een raar geluid. We zijn gestopt en ontdekten dat er een steentje zat tussen de remschijf en het afdekplaatje. Gelukkig kon Jos dit snel verhelpen, Klasse! Bij de Pigeon Bay een welverdiend kopje koffie gedronken en later bij Lake Forsyth geluncht tussen de eenden en de kippen. Daarna zijn we via Gebbes Pass gereden naar Lyttleton, weer zo’n havenstadje wat vroeger een vulkaan was. Er lagen een paar grote vrachtschepen en heel erg veel boomstammen op transport te wachten. Verder zag Lyttleton er wat haveloos uit, veel bouwputten , waarschijnlijk ook veel schade door de aardbevingen. Via Dyers Pass Road reden we naar Christchurch. Je kunt ook via de tunnel maar dan mis je de mooie uitzichten. Van boven af Christchurch gezien, een grote stad, met vele lange rechte wegen en weinig hoogbouw. Op de camping hebben we de was gedaan en de camper schoongemaakt, nog 2 nachtjes dan gaat ie weer naar een depot. Vandaag een magnetron maaltijd, lekker makkelijk en in de huiskamer zitten lezen en film gekeken. Jos heeft contact met zijn nicht Mary en haar man Don, met hun gaan we zaterdag op stap, spannend!

Dinsdag 17 februari; Een zonnige dag vandaag, we gaan met de bus naar het centrum van Christchurch. Bij het busstation hadden we gelijk een indruk van de stad: veel bouwputten, veel schade door de aardbevingen en veel leegstaande gebouwen met hekken er om heen, erg triest! Bij Cathedral Square zijn we geschrokken van de schade aan de Kathedraal en van het feit dat er nog niets hersteld was. Er zijn ook nog geen plannen voor herstel. We hebben de bekende Wizard van Christchurch gezien en gehoord en een wandeling gemaakt door de Botanische tuinen, waar we erg van genoten hebben. Mooie, grote, indrukwekkende bomen gezien! Ook erg mooi is de Avon rivier die door de stad en het park kronkelt. We hebben het Canterbury Museum bezocht en het Christ College gezien, een mooi college met gebouwen voor theater,een eigen muziekschool en nabij sport accomodaties. We hebben wat boodschapjes gedaan en Jos is naar de kapper geweest. Er was een winkelcentrum gevestigd in containers, daar waren ook restaurants en cafees, het zag er wel gezellig uit maar om 18.00 uur was alles gesloten! Bij de Subway nog wat kunnen eten en met de bus weer terug naar de camping. Dit was de laatste dag in Nieuw Zeeland, we hebben veel gezien en gedaan. Morgen vliegen we naar Sydney!

• 24 Februari 2015 - 17:39

Carla:

Op dat plein hebben wij in 2007 een geweldige oudejaarsavond gevierd. Jammer dat de kerk nog niet is herbouwd. Maar ik denk dat huizen belangrijker zijn.

• 24 Februari 2015 - 18:19

Marga:

Zo het eerste deel van de prachtige reis zit er voor jullie op
    Wat hebben jullie super veel beleefd Heerlijk dat we dat zo met jullie mee mogen beleven
    Kunnen jullie alle indrukken nog verwerken?
    Dank voor de prachtige verslagen en heel veel plezier in het land van Jos zijn roots
    Groetjes, Marga xxx

• 25 Februari 2015 - 00:12

Elly:

Ontzettend leuk om dit allemaal te lezen.
    Wat een belevenissen. GEWELDIG

• 25 Februari 2015 - 13:01

José En Roger:

Hoi Annemieke en Jos

Wegens vele druktes met werk, muziek en carnaval heb ik pas nu jullie verslagen gelezen. Allemaal in 1 keer en de routes gevolgd op google-maps.
    Wat een reis, wat een ervaringen, mooie natuur en vooral de grote diversiteit. Schitterend om dit mee te maken !!
    Jullie vliegen naar Sydney. Ik ben benieuwd naar wat er volgt......
    Geniet ervan en geniet nog heel lang na van alles wat op jullie netvlies gebrand staat.

Groetjes,
    Roger en José