Week 12 van 23-03-2015 t / m 27-03-2015 - Reisverslag uit Walpole, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu Week 12 van 23-03-2015 t / m 27-03-2015 - Reisverslag uit Walpole, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Week 12 van 23-03-2015 t / m 27-03-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 Maart 2015 | Australië, Walpole

Maandag 23 maart; Wakker geworden in Cervantes, vlak aan zee. Door het slaapkamerraampje konden we de oceaan zien toen we wakker werden. Bij de receptie moesten we de sleutel van het toiletgebouw inleveren en we hebben gelijk een paar onweerstaanbare, zelfgebakken stukken taart gekocht die ze in de vitrine hadden staan. Onze eerste bestemming waren “the Pinnacles”, een van de mooiste bezienswaardigheden in het Namburg National Park. Het zijn door erosie gecreeerde rotspunten in alle formaten die met honderden uit het zand verrijzen. We hebben de rondwandeling gemaakt en het bezoekerscentrum bezocht. Daarna hebben we de auto route ook nog gedaan,heel indrukwekkend! We reden vervolgens de nog maar 5 jaar oude kustweg richting Perth en kwamen langs de witte stranden en de sneeuwwitte zandduinen. We hadden een heerlijke lunch aan deze weg bij Wanagarren Nature Reserve en zo langzamerhand naderden we de wijken al voor Perth. Het landschap veranderde, we zagen velden met schapen en akkerbouw, er waren weer hogere bomen, eucalyptussen. Het werd groener en het zand werd weer geel en de aarde grijs. Het werd drukker, meer bebouwing en we reden een poosje langs een spoorbaan. Op de trein stond “Transperth”. Door Perth heen reden we nar het plaatsje Fremantle en kwamen op een heel mooie BIG4 camping tussen de Apollo’s te staan. Het was nog vroeg en we zijn gaan wandelen naar het centrum, langs de stranden en de havens. In het centrum waren vele restaurants en terrassen. De hoofdstraat wordt de “Cappuccino Strip”genoemd, vanwege de vele Italiaanse cafe’s en restaurants. We hebben er heerlijk gegeten op een terras en daarna was het nog een uur terug lopen naar de camping. Doordat ik geen goede schoenen droeg,had ik een paar flinke blaren op mijn voeten, morgen nog maar eens op zoek naar goede sandalen!

Dinsdag 24 maart; Al vroeg wakker, mensen om ons heen waren al bezig hun campers uit te ruimen, Duitsers die weer naar huis gingen. Allereerst zijn we naar het winkelcentrum gegaan en hebben een paar sandalen gekocht! We reden verder langs de kustweg en kwamen langs het Australische Marine complex. Bij Kwinano Beach hebben we koffie gezet en genoten we van het mooie weer, het uitzicht op de stranden, de boten en het heldere water. Vervolgens passeerden we de graan terminal, er worden ook veel schapen, wol en citrusvruchten naar het middenoosten vervoerd. We reden langs de mooie badplaats Rockingham, een mooie boulevard met mooie luxe huizen, recreatiestrandjes met prachtige voorzieningen, het zag er allemaal nieuw uit. Bij Mandurah, het volgende stadje, hebben we kwijlend staan kijken naar de prachtige droomvilla’s aan de vele kanalen, het leek wel een stukje Venetie, maar dan alles nieuw en flats zie je hier niet.Op een mooi plekje aan het water hebben we geluncht en genoten van de meeuwen die bij ons kwamen bietsen en ruzie maakten om een stukje garnaal. We reden door een mooi groen stuk Australie, hier waren brede wegen, er werd gesproeid, er waren akkers, landbouw, schapen, parken met hoge eucalyptusbomen, wineries, campings en winkelcentra. Hier geen dode kangoeroes langs de weg. Wat wel een beetje vervelend was, we hadden een kleine aanrijding met een personenbusje. Maar er was alleen wat blikschade en na de formulieren te hebben ingevuld,konden we weer verder. We kwamen op een camping in Bunbury, bekend doordat hier regelmatig grienden, een walvissoort, aanspoelen. Enkele dagen geleden is dit ook gebeurd, de grienden kwamen vast te zitten tussen de rotsen, slechts enkelen konden er nog gered worden. We kwamen om 16.30 op de camping en konden nog lekker een wandeling maken, langs de stranden en de havens en we hebben de uitkijktoren beklommen. Een belangrijke attractie hier is het Dolphin Discovery Centre, je kunt met dolfijnen zwemmen in hun natuurlijke omgeving en ze komen op bepaalde tijden tot aan het strand in de “Interactieve Zone”. Om 18.30 zagen we de zon ondergaan in de oceaan en werd het wat frisser, we zijn we naar de camping gegaan en hebben een heerlijk stukje zalm gegeten.

Woensdag 25 maart; Vanmorgen weer een stralende dag, strakblauwe lucht en aangenaam warm. Eerst zijn we even de weg overgestoken naar Koombana Beach om te kijken of er toevallig dolfijnen te zien waren, maar helaas, niet gezien. Wel was er een groepje parrots en dat was ook heel leuk. Via een toeristische route zijn we gereden naar Busselton, een mooi stadje, mooie huizen, keurige wijken, alles lijkt wel nieuw te zijn. De stranden heel netjes, mooie groenstroken naast de stranden met mooie nieuwe voorzieningen, keurige openbare toiletten, zoals je die hier veel ziet en overal overdekte openbare BBQ’s en picknickplaatsen. De topattractie was hier de Busselton Jetty, een steiger van bijna 2 kilometer lang, de langste aanlegsteiger van het zuidelijk halfrond, er is 95 jaar aan gebouwd. Met een toeristentreintje zijn we naar het eindpunt gereden, daar was een Underwater Observatory. Je kon wel 8 meter diep door glasplaten de maritieme levensvormen bekijken. Er was een gids die ons uitleg gaf en we hebben er enorm van genoten. Hierna zijn we weer doorgereden, de toeristische route naar Margaret River. Dit is de steek die bekend staat als Wijn Region, vele wijngaarden, deftige resorts en restaurants, een soort Toscane in Australie. Ook worden er olijven verbouwd en zijn er brouwerijen. Wine tasting is bijzonder in trek. Ook zijn er veel kampeerterreinen in deze prachtige omgeving met groene bossen en heuvels. Wij hebben lekker gebarbequed deze avond.

Donderdag 26 maart; Vanmorgen gewekt door het geluid van de kookaburra’s, wat fijn om ze weer te horen, wat heb ik ze gemist! Ik heb ze helaas nog niet gezien, behalve in het wildpark. Vandaag hadden we zin in een wandeling in de groene omgeving van de bossen bij de Margaret River. Het was wel een heel ander bos dan bv. De Ardennen. Veel soorten eucalyptusbomen en het rook ook naar eucalyptus. We volgden de rivier een stuk en kwamen bij een soort stuwdammetje. We hebben zo’n drie uur gewandeld en kwamen onderweg een blue-tongue lizard tegen, deze zat gewoon op het pad en bleef daar ook zitten in het zonnetje. Na deze wandeling hebben we op de parkeerplaats wat gegeten en zijn doorgereden door het dorp naar de Cave Road, deze heet niet voor niets zo, er zijn vele grotten op deze weg en een aantal zijn er te bezichtigen. Wij hebben de Mammoth Cave bezocht, erg mooi. Er zijn daar botten gevonden va n prehistorische dieren en gebruiksvoorwerpen uit vroegere tijden. We kregen een audio gids mee die veel uitleg gaf oer wat we zagen, erg handig! Uit de grot moesten we nog een flinke klim naar boven maken, een weg oversteken en er volgde nog een wandeling door het bos met zijn reusachtige bomen. Na dit bezoek reden we door naar de camping in Hamelin Bay. De camping lag aan het strand. We zijn nog even het strand op gegaan en werden verrast door de aanwezigheid van eagle rays en stingrays, enorm grote pijlstaartroggen, vlak bij het strand, je kon ze aanraken en ze zwommen vlak langs je voeten! Jos heeft een paar mooie onderwateropnames gemaakt. Het werd nog mooier, een groepje dolfijnen kwam zijn kunsten vertonen, 30 meter van ons af! Prachtig! Ook kwamen er vissers die hun afval aan de meeuwen voerden, dit leverde een prachtig schouwspel op. We hebben een poos enorm zitten genieten van dit alles! Toen werd het donker, we hebben gedoucht en zijn gaan eten, opeens hoorden we weer een kookaburra, we zijn gaan zoeken en vonden er 2 in een boom! Wat een dag weer!

Vrijdag 27 maart; Hamelin Bay, vanmorgen wakker door de kookaburra’s, leuk dat we die gisteravond nog op de foto konden zetten! Het is ak vroeg licht en omdat we ’s avonds vroeg (voor ons ) gaan slapen, zijn we in de ochtend op tijd op. Omdat we hier geen bereik hadden en niet op internet konden, waren we op tijd klaar en zijn we om half 10 gaan rijden, richting Augusta. Daar hebben we de nodige boodschappen kunnen doen, koffie gedronken en even op internet geweest want daar was weer bereik. Daarna zijn we het Leeuwin Lighthouse gaan bezoeken. We hadden een volledige tour, dus inclusief het beklimmen van de wenteltrap. Dan krijg je ook een geweldig uitzicht en zie je goed hoe de 2 stromingen van de 2 oceanen samenkomen. De gids wist een boel te vertellen over wat zich hier vroeger allemaal heeft afgespeeld, veel scheepsrampen uiteraard, het kon hier behoorlijk spoken door de storm en de rotsen. Op het terrein om de vuurtoren hadden we ook een audio tour met veel wetenswaardigheden over hoe het leven vroeger was voor een vuurtoren wachter, over de flora en fauna en nog veel meer. Deze vuurtoren is tevens een weerstation. We hebben dolfijnen zien zwemmen en in het walvisseizoen kun je hier de walvisjongen met de dolfijnen zien spelen. Na dit bezoek zijn we verder gereden naar Pemberton, een hele mooie route door bossen, wijngaarden, velden met olijfbomen, veel hoge dunne bomen en we hebben onderweg een paar emoes gezien. In Pemberton hebben we het museum gezien bij het visitor centre en zijn we naar het Gloucester Park gegaan. Daar hebben we de Gloucester Tree gezien, een meer dan 50 meter hoge Karri-boom die je kunt beklimmen. Er is een uitzichtspunt boven in die vroeger gebruikt werd als observatietoren om bosbranden te kunnen signaleren. Wij hebben een stukje geklommen en zijn daarna een wandeling gaanmaken door het bos. De boom was ons iets te hoog en de metalen pinnen in de boom voelden ook niet zo comfortabel. Nog onder de indruk van die hoge bomen zijn we naar de camping in Pemberton gereden. Ook daar stonden we omringd door de hoge bomen en we kregen bezoek van eenden, vele groene nieuwsgierige parrots en er liep ook een konijn op ons veldje. In de avond hoorden we weer een kookaburra! Wat hebben we een zwaar leven, we gingen dan ook weer vroeg onder zeil.