Week 12-13 28-03-2015 t/m 30-03-2015 - Reisverslag uit Albany, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu Week 12-13 28-03-2015 t/m 30-03-2015 - Reisverslag uit Albany, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Week 12-13 28-03-2015 t/m 30-03-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

30 Maart 2015 | Australië, Albany

Zaterdag 28 maart; Pemberton. We zaten lekker aan een kopje koffie en werden omringd door de vele parrots, ze dronken uit onze bekers, zaten op ons hoofd en op onze telefoon toen we foto’s wilden maken. Ook de familie eend kwam gezellig langs. Een van hen liep heel grappig als een egyptian met zijn nek te bewegen. Al die dieren, een heerlijk zonnetje, wat een leven! Vandaag wilden we de Tree Top Walk gaan doen bij Walpole. We reden weer door een omgeving vol wijngaarden, veel heuvels en groene hoge bomen en groene velden. Plotseling reden we door gebied waar duidelijk een bosbrand was geweest. Kilometers lang in het Shannon National Park en het liep door tot in het Mount Frankland N.P., zwarte stammen en bruine bladeren. De bomen overleven dit meestal wel, aan sommige bomen groeiden alweer groene blaadjes. Bij Walpole kwamen we biij het visitor centre en we kregen daar de tip om ook even naar het schiereiland bij Coalmine Beach te gaan. Dat was wel de moeite waard, we hebben er even koffie gedronken en zagen er een paar mooie grote wespen. Daarna zijn we doorgereden naar de Valley of the Giants, de 600 meter lange Tree Top Walk leidt er op 40 meter hoogte door de boomkruinen en biedt fantastische uitzichten op het bos en de hoge karri-bomen. Er was ook een wandeling beneden langs de bomen, de Ancient Empire Boardwalk, want je mocht de grond niet betreden. Op borden stond veel informatie en ook in het bezoekerscentrum was nog informatie te vinden. Na een broodje zijn we doorgereden naar Denmark, ook weer door de mooie wijnstreek en er waren ook veel galeries, potteries en zelfs een chocolaterie en een ice-creamerie. De camping lag vlak bij het strand en we hebben nog even een wandeling gemaakt voordat het donker werd. Het was een mooi watergebied, veel zwarte zwanen en pelikanen gezien, eenden, meeuwen en een adelaar! Veel mensen waren aan het wandelen, vissen of garnalen aan het zoeken.

Zondag 29 maart; Denmark. Vanmorgen wakker met fluitende vogeltjes en alweer een prachtige dag! Vandaag willen we naar William Bay, daar schijnt een mooi strand te zijn. Het strand vlakbij onze camping is meer geschikt voor surfers vanwege de golven. We zijn eerst nog even gaan kijken bij de pelikanen en de zwarte zwanen bij een kleine baai. Er vertrok juist een vissersbootje. Er was daar ook een plek waar vis mag worden schoongemaakt. Zo’n voorziening is hier heel gebruikelijk. Het was nog wel een stukje rijden naar William Bay. Eerst zijn we gaan kijken bij de Elephant Rocks, enorme rotsbrokken die in het water liggen en die de golven vanaf de oceaan tegenhouden zodat er een mooi rustig stukje strand ontstaat. Heel mooi! Maar we kozen voor een ander stukje strand iets verderop, ook omringt door rotsen waar de oceaan met grote kracht op los ging en voor hoge opspattingen zorgde. Binnen de rotsen was een heerlijk rustig stuk oceaan, helder water en een mooi zandstrand. We hebben hier wat gezwommen, gesnorkeld en geluierd. Omdat het zondag was, was het nog aardig druk. In de middag zijn we doorgereden naar Albany. Jos wil er morgen een wrakduik gaan doen bij de HMAS Perth in de Frenchman Bay. Het is een schip dat expres tot zinken is gebracht om een kunstmatig rif te creeren. Het is alleen nog niet duidelijk of dat doorgaat. Onderweg hebben we nog een groepje kangoeroes gezien en we vonden een mooi plekje op de camping in Albany.

Maandag 30 maart; Albany. Vanmorgen vroeg op, we zouden om 09.00 uur bij de duikwinkel zijn. Helaas was het niet gelukt om een wrakduik te regelen voor vandaag, te weinig animo. De man in de winkel ging Jos ook nog eens een beetje zitten vertellen wat hij had kunnen zien, er was regelmatig een 1,5 meter lange haai gezien in een van de ruimtes van het wrak en er leefde van alles in en om het wrak. Dit was wel een grote teleurstelling voor Jos maar er was wel een goede plek om te gaan snorkelen. Voor de rest hadden we nog geen plannen gemaakt voor deze dag en zijn we eerst maar even naar een look-out gereden en hebben er een toren beklommen waar je een mooi overzicht had op de stad Albany. Albany is de oudste Europese nederzetting van West-Australie en tot het einde van de jaren ’70 een belangrijke walvishaven. Nu is de vangst vervangen door observatie van walvissen in het seizoen van juli tot oktober. Nadat we de noodzakelijke dingen hadden gedaan, tanken, naar de bank, boodschapjes en koffie drinken, zijn we een wandeling gaan maken bij Middleton Beach. Daar had je mooie uitzichten op de baaien en de oceaan. Als je hier in het juiste seizoen bent, kun je de walvissen zien die hier hun jongen ter wereld brengen. Wij kwamen vele lizards tegen op ons pad. Na deze mooie wandeling hebben we lekker geluncht op een terras bij Middleton Beach. Daarna zijn we naar de snorkelplek gereden bij Vancouver Peninsula die ons was aanbevolen. Het was een mooie route hier naar toe en we hebben veel van de stad kunnen zien. Whale Beach was even zoeken, het lag in een kleine verlaten uithoek. Een stil strandje met mooi wit zand en grote rotsen in het water waar van alles aan groeide. Er zouden zelfs seadragons gezien zijn. Jos heeft er wat gesnorkeld, maar het water was wel koud en er kwamen steeds meer wolken ook. Gelukkig heeft hij wel mooie vissen gezien en ook nog wat krabbetjes op het strand tussen de rotsen. Hierna hebben we een camping gezocht in Albany die op de route ligt die we morgen willen rijden.

• 01 April 2015 - 08:10

Gerda:

En weer een mooi verslag. Zal wel een van de laatste zijn ;-(