Zondag 25-01-2015 t/m dinsdag 27-01-2015 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu Zondag 25-01-2015 t/m dinsdag 27-01-2015 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Zondag 25-01-2015 t/m dinsdag 27-01-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Zondag 25 januari, we konden lekker een picknicktafel gebruiken en begonnen met het bekende ritueel, koffie, medicijnen, rugoefeningen, douchen, ontbijtje, internetten, afwassen en we hebben even op skype gezeten. Daarna 16 km langs het water naar het centrum van Wellington. Eerst maar eens kijken waar de terminal is van de Bluebridge Ferry die we morgen moeten nemen. We zagen een parkeerplaats voor campers, lekker handig dachten we, de rest was wel te lopen. Wat een leuke boulevard en wat was het er gezellig. Zondag, mooi weer en volop activiteiten op en rond het water. Surfen, kanoën,waterfietsen, roeien, vissen, familiefietsen en op de kade waren 2 diepe poelen waar voortdurend in gedoken werd. Het water zat vol met kwallen, jelly fishes, maar dat weerhield de jongelui niet er in te springen. We hadden het museum Te Papa Tongarewa, een van de grootste nationale musea ter wereld, al gauw gevonden en besloten eerst een cappuccino te gaan drinken. Het museum was gratis, alleen voor een tijdelijke tentoonstelling moest je een kaartje kopen. Het verveelde geen moment! Eerst naar de dieren die er leven, vissen, vogels, opgezette dieren, geraamtes van uitgestorven dieren, een 3D film van een reuze-squid, heel boeiend allemaal. Ook over de geschiedenis van Nieuw-Zeeland, de plantengroei, de komst en cultuur van de Maoris en de immigratie. Over de vulkanische activiteit en het ontstaan daarvan. Er was een huisje waarin een aardbeving werd gesimuleerd. Ook waren er belangrijke kunstwerken en kunstschatten aanwezig. Kortom zeer de moeite waard! Buiten was er een Bush City gemaakt waar je doorheen kon lopen met een hangbrug, opgravingen, fossielen, een grot met glimwormen, een waterval, etc. buiten hebben we op een mooi plekje lekker kersen zitten eten en zijn over de City- to-Sea Bridge gelopen. In het water zagen we roggen zwemmen. ’s Avonds hebben we heerlijk op een terrasje wat gegeten en je had nog steeds geen trui nodig. Terug bij de camper troffen we een bekeuring, we hadden helemaal niet aan de parkeermeter gedacht.

Maandag 26 januari hadden we de wekker gezet op 05.30 want om 07.00 uur moesten we bij de Ferry zijn. Dit ging allemaal vlot en het was een mooie belevenis om Wellington uit te varen. Het waaide een beetje maar het was niet koud. De zee was rustig en de lucht was blauw. Al gauw zag je de omliggende eilanden al, wat een prachtig gezicht. Onbegrijpelijk dat de meeste mensen binnen in de boot bleven zitten laptoppen of zelfs lagen te slapen! Het binnenvaren bij Picton was ook erg mooi, we gingen door een reeks van eilanden en we hebben daar zelfs dolfijnen zien zwemmen. In Picton even wat rondgekeken en een schroefje voor het campingstoeltje van Jos weten te vinden. Dit stuk eiland had een heel ander landschap, droge gele heuvels, waar koeien en schapen echt naar groene sprietjes moesten zoeken! Droge bruine, onbegroeide bergen. Nauwelijks groen, alleen de vele vineyards waren groen. De rivieren stonden droog, een meertje bevatte blauwalg en vele bomen waren dood. Tijdens de lunch onderweg heeft Jos zijn stoeltje kunnen maken en daarna vervolgden we de lange, wat saaie weg. Het laatste stuk langs de kust was wel weer leuk en we hebben ook zeehondjes gezien op de rotsen en in het water. Ik dacht een hele kolonie te zien, maar dat bleken surfers in hun zwarte pakken te zijn! Op de camping konden we gelijk reserveren voor de Whale Watch morgen om 11.00 uur. We zijn nog even naar het strand gelopen en het is tot nu toe nog steeds goed weer, we worden ook al lekker bruin.

Dinsdag 27 januari, ik werd vannacht wakker en kon vanuit mijn bed de heldere sterren zien en de golven van de Pacific Ocean horen en ik heb daar echt van liggen genieten! Vanmorgen was het wat bewolkt, dit hadden we hier nog niet meegemaakt! Vanaf de parkeerplaats kon je door een gat in het hek, de spoorrails over steken en was je direct bij het bureau voor de WhaleWatch. Dat moet je eens in Nederland proberen! Met onze TopTienMembercard kregen we hier ook weer korting dus dat was leuk. Er was een filmzaaltje en daar kregen we ook uitleg over de veiligheidsvoorschriften. De groep ging in de bus en het was 10 minuten rijden naar de boot. Op de boot kregen we een presentatie over de walvissen en het gebied waar ze leven. Alle hier bekende walvissen hebben een naam en ook hun gedrag is bekend en aardig voorspelbaar bij de kenners. Met speciale apparatuur kunnen de gidsen meten of er walvissen in de buurt zijn, dan gaat de boot er als een speer naar toe. Hobbelend en surfend over de golven! Wat Gaaf! Eerst zie je dan een fontein van spuitend water en daarna de rug van de walvis. Hij blijft dan een tijdje liggen om zijn eten te verteren. Als hij weer onder gaat duiken, zie je de prachtige vin! We hebben wel 5 walvissen gezien, zeehondjes en ook dolfijnen zien zwemmen. Jos werd helaas zeeziek, hij was niet de enige. Overal lagen zakjes en ze kwamen tissues brengen. Na afloop heeft Jos wel een poosje nodig gehad om weer wat bij te komen. Ik heb een wasje gedraaid, die weer zo droog was! Nog even boodschappen gedaan en terug naar de kust gegaan waar we van 2 zeehondjes hebben kunnen genieten.

• 27 Januari 2015 - 11:05

Gerda:

Wat is het toch heerlijk om op je werk tijdens een bammetje met Hollandse pindakaas over dolfijnen en walvissen te lezen.

• 27 Januari 2015 - 11:10

Peter En Carola:

Hey Luitjes,

We lezen met plezier jullie stukjes! Jullie vermaken je prima! Fijn hoor :). Jammer van je rugpijn Annemiek, hoop dat de oefeningen helpen ;). Geniet ze lekker verder!!

• 27 Januari 2015 - 20:09

Petra Starink:

Hoi Jos en Annemiek,
    Heerlijk om jullie verslag te lezen. We zijn wel een beetje jaloers hoor, alleen al dat lekkere zonnetje.
    Hier wordt het weekend weer sneeuw verwacht.
    Wij vroegen ons af wat er nu gegeten wordt door de bevolking? Wat is echt typisch voor dit land? Toch geen patat, pasta en pizza?
    Wij hebben vanavond boerenkool gegeten. Heerlijk hoor.
    He, geniet van jullie vakantie.

groeten van Ton en Petra

• 27 Januari 2015 - 22:38

Elly Nooij:

Hallo Jos en Annemiek
    Ik kreeg van Myrna jullie verslagen.
    Wat leuk dat jullie iedereen op deze manier mee kunnen laten genieten
    Ik heb ze op mijn gemakkie liggen lezen en de foto's bekeken.
    Ontzettend leuk om te lezen en de foto's te zien
    Wat een bijzondere vakantie hebben jullie.
    Hoop dat je rugpijn over gaat.
    Geniet lekker verder.

Groetjes van Ellie en André uit het kouwe kikkerlandje

• 28 Januari 2015 - 03:36

Annemiek:

Hoi Petra en Ton, het eten is heel divers en door de schone oceaan en het vruchtbare land van een hoogwaardige kwaliteit. Er is veel schapen- en lamsvlees maar ook kip- rund- en varkensvlees. Zuivel is er ook volop, ook kaas en yoghurt. Veel vis, oesters, mosselen en langoesten. Kumara is een zoete aardappel, een traditioneel bestanddeel van een Maorimaaltijd. Alle gangare groenten en fruit zijn hier wel te koop. Door immigratie is hier ook een aziatische, franse en vooral engelse, ierse en schotse invloed op het menu. En dan heb je natuurlijk de Pie's in alle smaken.
    Met mijn rug gaat het alweer beter, gelukkig!