Week 4 31-01-2015 t/m 04-02-2015 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu Week 4 31-01-2015 t/m 04-02-2015 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Week 4 31-01-2015 t/m 04-02-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Zaterdag 31 januari, vandaag gaan we van Greymouth naar Franz Josef Glacier. Vannacht had het wat geregend en Jos was na een toiletbezoek in de camper naast ons gestapt! Gelukkig hadden die mensen er niet zoveel moeite mee gehad, ze waren weer snel doorgeslapen, hoorden we later. Vandaag wilden we kijken of we een helicoptervlucht over de gletsjers konden boeken bij Franz Josef. Het was niet zover rijden vandaag en we reden een mooie route, de spetters die we onderweg tegenkwamen, stelden niet zoveel voor. We reden over een smal bruggetje die ook voor de langskomende treinen bestemd was. Veel schapen, koeien en herten gezien en er lagen ook veel omgevallen bomen. Onderweg passeerden we enkele voormalige goudzoekersplaatsjes en gallerijen van kunstenaars. Er wordt hier veel gemaakt van greenstone, jade. Bij het plaatsje Harihari hebben we gepauzeerd bij een speeltuintje die was betegeld met een fraai mozaiek. Verder was dat dorpje uitgestorven. Bij Lake Mapourika hebben we even staan kijken naar een groepje kanoers. We konden al een helivlucht boeken voor morgenochtend, we zijn naar de camping gegaan, hebben een broodje gegeten en zijn wat gaan wandelen bij de gletsjer in een mooi stukje tropisch regenwoud. Zo nu en dan regende het wat, het was lange tijd droog geweest, we hopen dat het morgen helder is! In de kitchen op de camping gekookt en gegeten. Daar hebben we kennis gemaakt met een stel uit Schagen, zij maakten de reis in omgekeerde volgorde dus we konden wat tips uitwisselen. ’s Avonds nog even gedoucht en op weg naar de camper maakte ik in het donker een misstap, verzwikte mijn linkervoet en viel in een natte greppel! Met een zakje diepvriesgroente deze gekoeld en proberen te slapen. Ook mijn rechterbovenbeen deed zeer. Morgen zien we wel verder!

Zondag 1 februari ’s nachts naar het toilet gestrompeld en nog even kunnen slapen. Om 09.00 uur stonden we bij het bureau van de helicopter, maar omdat het regende, gingen ze niet. Om 11.00 uur nog maar eens proberen. Ondertussen ergens koffie gedronken en wat winkeltjes bezocht. Het bleef echter onvoorspelbaar weer en om 11.00 uur zijn we daarom maar doorgereden naar Fox Glacier, daarvandaan gingen ook vluchten, misschien was het daar helderder. Het weer begon wel op te knappen maar helaas konden ze enkel een vlucht van 10 minuten bieden. We gokken er maar op dat we volgende week op een andere plaats meer geluk hebben, we hebben wat gegeten en vanmiddag gaan we naar Lake Matheson, bekend als Mirror Lake, omdat de bergen Mount Cook en Mount Tasman er zo mooi in weerspiegeld worden. Met mijn stokken is het me toch gelukt de wandeling om het meer, door het tropisch regenwoud te maken. Het was een mooi stukje woud, het doet een beetje denken aan Burger’s Bush, maar dan veel groter natuurlijk. Na deze wandeling besloten we door te gaan naar Wanaka. Onderweg wel veel regen gehad waardoor er veel stroompjes en watervalletjes te zien waren. Ook mooie laaghangende bewolking en een regenboog gezien. Vandaag ook 2 roofvogeltjes gezien. Onderweg kiwi gegeten en bij een Salmon Farm verse zalm gekocht voor vanavond. Langs Haast en de Haast-rivier gereden, veel bruggetjes over en de Thunder Creeks Falls gezien, een 30 meter hoge waterval! Het laatste stuk was weer erg mooi, de zon begon te schijnen en we reden langs grote meren, Lake Wanaka en Lake Hawea, de zon scheen zo mooi op de bergen er om heen, echt genieten! Ook scheen het zonlicht mooi door de laaghangende wolken, we hebben veel foto’s gemaakt. ’s Avonds zag ik dat mijn enkel erg dik geworden was aan beide kanten en dat er een grote bloeduitstorting op zat, misschien niet zo handig geweest om er op door te lopen. De pijn viel wel mee, ik had meer last van spierpijn in mijn andere been. Morgen maar verder kijken

Maandag 2 februari, lekker uitgeslapen. Helaas begon het alweer te spetteren. Mijn linkervoet was echt heel dik geworden en er zaten diverse bloeduitstortingen op. Misschien toch niet zo handig geweest om er lang op te gaan lopen. Een poosje zitten koelen in een emmer water hielp wel iets. Echt pijnlijk was het niet meer. Tja, wat kunnen we dan eens gaan doen? We blijven hier nog een nachtje en willen wat wassen. Maar eerst hebben we wat boodschapjes gedaan en hebben een enkelbandje gekocht, een bril met koordje voor Jos en spul dat verlichting geeft na steken van sandflies. Daarna zijn we naar Puzzleworld geweest. Een heel gebouw vol puzzels, een groot drie-dimensionaal doolhof, Illusion Rooms, een Hologram Hall en nog veel meer. Daar hebben we ons wel even kunnen vermaken. Het regende nog steeds, dus zijn we op de camping wat orde gaan brengen in onze foto’s. Vanavond hebben we in de camper naar de dvd van Lord of The Rings liggen kijken en ik had een extra fleece dekentje nodig want het was erg koud!

Dinsdag 3 februari, we werden wakker en de zon scheen! Lekker buiten ontbeten. Voet in het verband en een diclofenac tegen de rugpijn die weer opspeelde. Vandaag rijden we naar Te Anau, via een aantal plaatsen die we willen bezoeken. In Cromwell gaan we koffiedrinken. Onderweg genoten van het weidse landschap. Er werd veel gesproeid met enorme sproei-installaties van wel 100 meter. Veel fruitteelt,landbouw, vineyards, veeteelt en ook veel land zonder bestemming, heuvels en bergen. Cromwell werd na de goudzoekerstijd een belangrijke stad in een van de grootste fruitteeltgebieden;appels, peren, perzik, nectarines,kersen, aardbeien en veel meer! Even voorbij Cromwell was Goldfields Mining Centre, daar kon je zien hoe er in de goudmijnen werd gewerkt. Onze volgende stop was Arrowtown, de schilderachtigste en best bewaard gebleven goudmijnstad. In de hoofdstraat vind je vel oude koloniale winkelpanden en aan de andere kant stenen mijnwerkershuisjes. Veel Chinezen hebben zich hier destijds gevestigd. Aan de de Arrow-rivier hebben we geluncht en in het water heb ik mijn voet lekker kunnen koelen. Veel mensen waren hier met pannetjes goud aan het zoeken. Hierna hebben we Queenstown bezocht, mooi gelegen aan een meer met op de achtergrond een berggebied. Hier hebben we een lekker ijsje gekocht en genoten van de drukte en het mooie weer langs de waterfront. Langs het lange meer reden we verder, langs Kingston, door een gebied met wisselende begroeiing, heuvels en bergen. Veel schapen weer, ik denk dat er meer schapen dan inwoners zijn in Nieuw-Zeeland! Ook weer veel hertenfarms tegen gekomen. Op de camping van Te Anau was het wel frisjes en winderig, we hebben plannen gemaakt voor de komende dagen en zijn pizza gaan eten en hebben nog even met Myrna kunnen skypen.

Woensdag 4 februari, vannacht veel regen en wind. We hebben eerst een beter plekje uitgezocht op deze camping want we willen nog 2 nachtjes blijven. Vandaag hebben we de Milford road gereden, 121 km naar Milford Sound. Deze weg is op de werelderfgoedlijst geplaatst vanwege zijn schoonheid en gevarieerde landschappen. Milford Sound is een fjord van 16 km en is onderdeel van Fjordland National Park. De eerste stop was bij Mirror Lakes, beroemd vanwege de weerspiegeling van de bergen. Nou, dat was inderdaad fraai, ondanks de bewolking. Bij Lake gun hadden we een sanitaire stop. Hier was een terrein waar je vrij kon kamperen, hier lag veel Greenstone, waar jade van wordt gemaakt. Doordat het zo geregend had en nog steeds regelmatig regende, waren er ontelbare watervallen van de bergen en van de hoge steile rotsen. Ook in de riviertjes stroomde woest kolkend water. We gingen door de 1200 meter lange Homertunner, eenrichtingsverkeer en daarna via haarspeldbochten steil naar beneden, dit deed ons een beetje aan Noorwegen denken. We reden tot de weg eindigde op een enorme parkeerplaats. Van hier kon je een boottocht maken over de Fjord. Er werden busladingen voornamelijk Aziatische toeristen aangevoerd voor de cruises. We hebben ons goed in gesprayd met DEET want het stikte van de sandflies, we hebben iets gegeten, wat gewandeld en zijn terug gaan rijden. Vlak voor de tunnel zaten er plotseling KEA’s op de weg, een daarvan sprong vlak voor me op de auto! Op de camping hebben we lekker warm in de huiskamer gezeten. De campings hier hebben allemaal kompleet uitgeruste keukens en BBQ’s buiten. Ook huiskamers met tv en computers, ruimtes voor games en soms zijn er ook hottubs en sauna’s!

• 05 Februari 2015 - 07:55

Gerda:

Op me werk terecht gekomen over de besneeuwde wegen en dan weer een editie van de leesmap lezen. Lijkt de libelle wel. die komt nl altijd op donderdag? Hebben jullie al last gehad van aardbevingen of komen die daar niet voor?

• 05 Februari 2015 - 12:33

Marja En Harry:

Hoi wereldreizigers.
    Zere voet, zere rug, sandflies, regen.
    Gelukkig dat jullie afgeleidt worden door al het moois op jullie pad.
    Groet Marja en Harry.
    P.S. Gerda gaat volgende keer me als ramptoerist :P

• 05 Februari 2015 - 16:05

Henk:

Hallo Annemiek en Jos,

Bedankt voor je mooie verhalen.
    Ga morgen met nog meer zin naar mijn werk! (niet)

Verder gaat hier alles goed.

Geniet ervan en we zien je berichten wel weer.

Groetjes,

Henk Anja en de Kids

• 06 Februari 2015 - 09:26

Carla:

Leuk verslag Miek en en voor mij een feest van herkenning. Lake Matheson, Puzzle World etc. Zijn jullie niet gaan varen op de Milford Sound? En ik hoop dat jullie die helicoptervlucht nog kunnen maken, dat is toch ook wel bijzonder. Nog veel reisplezier. Groetjes, Wim en Carla

• 06 Februari 2015 - 09:27

P.S. Die sandflies zijn echt erg hé?

• 06 Februari 2015 - 20:22

Myrna:

Gatver wat verschrikkelijk mooi daar !