Week 9 05-03-2015 t/m 07-03-2015 - Reisverslag uit Horsham, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu Week 9 05-03-2015 t/m 07-03-2015 - Reisverslag uit Horsham, Australië van Jos Beers - WaarBenJij.nu

Week 9 05-03-2015 t/m 07-03-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

07 Maart 2015 | Australië, Horsham

Donderdag 5 maart; Vannacht heeft het erg geregend en gewaaid, vanmorgen was het alleen nog een beetje fris en bewolkt. Vandaag vertrekken we weer uit Melbourne en willen we de Great Ocean Road op, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Australie die loopt van Torquay tot Portland. Eerst moesten we nog wat boodschappen inslaan bij de Coles. Er was een groot overdekt winkelcentrum vlakbij en ze hadden daar zelfs een Aldi! Bij een snoepwinkeltje heb ik nog fijn een Willy Wonka Chocoladereep weten te scoren. Na een bakkie koffie met wat lekkers zijn we maar eens op pad gegaan. Het eerste stuk tot Geelong schoot lekker op. Vandaar nog een stukje tot Torquay. Het strand hier is het mekka voor surfers, mooie stranden, mooie baaien en mooie golven. Op een heerlijk beschut plekje in de zon hebben we dit eens zitten aanschouwen. Zo knap hoe sommigen zich staande weten te houden en met enorme snelheid over het water scheren. Ook waren er kinderen op les, je moet wel heel veel geduld hebben want het lijkt echt niet makkelijk. Hierna zijn we nog even bij Bell’s Beach gaan kijken, nog zo’n mooi strand waar met Pasen belangrijke surfwedstrijden plaats vinden. Bij Airey’s Inlet stond een mooie grote witte vuurtoren, hier hebben we een kleine wandeling naar toe gemaakt en genoten we van de prachtige uitzichten en de mooie rollende golven. Onderweg waren er kaketoes, parrots en we hebben een grote rode mier gezien. Die schijnt heel gemeen te kunnen bijten, erg pijnlijk. Verder op de Great Ocean Road hebben we nog wel een paar keer gestopt, na elke bocht zie je weer iets moois en wil je weer het strand op maar dat schiet natuurlijk niet erg op. Bij Lorne, een toeristenstadje, hebben we een camping gezocht. Er was ook hier een mooi surfstand en er waren veel kaketoes.

Vrijdag 6 maart; Vandaag hadden we geen zonnebrandcreme nodig, het was regenachtig en bewolkt. Af en toe was er een aarzelend zonnetje te zien. Op de camping hebben we de kaketoes krentenbrood gevoerd en ze kwamen massaal op ons zitten met hun vieze zandpootjes en hun scherpe nagels, ze zijn nog best wel groot ook. Maar het was wel heel erg leuk! We gingen verderop de Great Ocean Road en kwamen langs een gedenkplaats waar ooit een schip was vergaan. Het hele verhaal stond erbij beschreven en er waren zelfs nog resten te zien van het wrak. Dit hele stuk kust wordt ook wel omschreven als ‘ship wreck coast”. Aan de woeste golven te zien, kan ik me er wel wat bij voorstellen. Er volgde een kilometers lange kronkelweg langs de kust, langs baaien, stranden, rotsen, dorpjes en look-outs. Soms reden we tussen de bergen en de oceaan en soms reden we een stuk je landinwaarts door de bossen, heuvels en weilanden. Het was heel afwisselend. Op de stranden werd er soms gesurft en er waren ook wel vissers. Het was een machtig gezicht hoe het krachtige water binnenstroomt in een baai tussen de rotsen door. Bij Apollo Bay hebben we even gewandeld en wat lekkers gegeten. Omdat het nogal regenachtig was, hebben we de Fly Tree Top Walk bij Otway, een wandeling over vlonders door de toppen van het regenwoud, maar overgeslagen. Soms moet je keuzes maken. Wel hebben we de afslag genomen en zijn we naar Cape Otway Lighthouse gereden. Deze weg staat bekend om de koala’s die in de bomen liggen te luieren. Dat wilden wij wel eens zien! En inderdaad, 6 koala’s in het wild gezien. Eentje zat aan de kant van de weg water te drinken en die kon je zelf aaien! We hebben ze goed kunnen filmen en fotograferen ook. Het Lighthouse was heel commercieel, je moest betalen voor een rondleiding. Niet gedaan dus. We vervolgden de weg landinwaarts en reden over mooie heuvels, weilanden en door het groene regenwoud met grote bosvarens en eucalyptusbomen. Langs de kust volgden een aantal attracties: De Gibson Steps, deze was afgesloten in verband met hoog water; The Twelve Apostles en The Lord Ard Gorge. Het was allemaal even mooi en indrukwekkend! Bij de Lord Ard Gorge wilden we nog een paar selfies maken bij de prachtig gekleurde rotsen die door het druipwater mooie vormen hadden gekregen. Ook nog even een selfie met op de achtergrond de golven die met geweld tussen de rotsen door stroomde. Dus wij gingen op een rotsblok zitten, de foto was net gemaakt toen we werden weggespoeld door een golf. Tot aan onze knieen drijfnat! Dan is het wel handig dat je droge spullen in de camper hebt! We zijn doorgereden langs nog veel meer moois en hebben lang niet overal gestopt, dat is gewoon niet te doen. Onderweg hebben we nog een koala langs de kant zien lopen, dat is wel heel apart! Normaal zitten ze in eucalyptusbomen. We kwamen om 18.30 in Warrnambool en we vonden het tijd om een camping te zoeken. We troffen een Big4 camping “Hopkins River”, grote drukte, de Australiers vieren Labour day en hebben een lang weekend. Nog aan de blog gewerkt en op tijd gaan slapen. Het bleef steeds wat motregenen.

Zaterdag 7 maart; Het was een miezerige, grijze, bewolkte ochtend. We gaan vandaag het binnenland weer in naar Halls Gap, dat ligt in The Grampians National Park, en bekend om zijn spectaculaire bergketens. De weg er naar toe was dwars door de country, het begon met een vlak gebied dat langzamerhand wat glooiender werd. We volgden een smal hobbelig weggetje en we zijn wel 5 auto’s tegen gekomen op een traject van 120 km. In de verte zagen we al wel de bergen liggen en hoe meer we landinwaarts reden, hoe beter het weer werd! Het was droog en de zon kwam door! Onderweg veel grote velden met vee en akkerbouw gezien, zelfs een boerderij met varkens. We hebben 2 dode kangoeroes langs de weg gezien, maar ook een levende. Toen waren we al in het park. Bij Lake Bellfield, aan het meer hadden we koffiepauze tussen de kaketoes en de parrots. Gelukkig waren we toen al bijna bij Halls Gap want de benzine begon op te raken. Het was druk in het stadje(Labour day) en we zijn even bij het informatiecentrum langs gegaan. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan “Brambuk”, The National Park & Cultural Centre. Hier was veel informatie te vinden over de cultuur en geschiedenis van de Aboriginals, die hier al duizenden jaren leven. Dat was erg interessant. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een camping. De eerste was vol (Labour day) en bij de volgende hadden we geluk, er was nog 1 plekje vrij! Om 17.00 uur zijn we de bergen op gereden naar de Boroka louk-out, de Reed louk-out en de Balconies, op een balkon lijkende rotsen over een kloof. De uitzichten waren schitterend! Fijn dat het weer zo was opgeknapt! We zijn nog een stukje door gereden naar de MacKenzie Falls. Voor de watervallen moesten we nog wel een wandeling maken naar beneden en daarbij 260 trappentreden af. Maar dan zag je ook niet zomaar een watervalletje, deze was schitterend! Er was een knul die er even onder is gaan staan, doodeng! Toen moesten we de weg weer terug en de 260 treden weer omhoog, maar het was het waard! Het begon al te schemeren en beneden in het dorp zagen we op een sportveldje heel veel kangoeroes zitten. We moesten nog wat eten en na de afwas en de koffie hadden we het wel weer gehad. Het was nog wel een beetje rumoerig op de camping, vele gezinnen met kinderen en er werd natuurlijk tot laat nog gezellig gebarbequed.