New Zeeland 17-01-2015 t / m 19-01-2015 - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu New Zeeland 17-01-2015 t / m 19-01-2015 - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Jos Beers - WaarBenJij.nu

New Zeeland 17-01-2015 t / m 19-01-2015

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Jos

23 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Zaterdag 17 januari werden we uitgerust wakker, het was prachtig weer en we hadden een lekker bakkie Nescafe Cappuccino (daar hoef je alleen maar gekookt water op te gieten) en een Dutch sneetje kaneel-rozijnenbrood. Toen we even niet opletten, kwamen er meeuwen en werd er een heel brok weg genomen! We hebben via internet (Ring credible) heel goedkoop even naar Moeder kunnen bellen. We zijn nog even langs de receptie gegaan om ons aan te melden als lid van de Top 10 Holiday Campings, daarmee kun je veel kortingen krijgen (we blijven tenslotte Hollanders!) Eerst reden we naar Flaggstone Hill, vanwaar we een fantastisch uitzicht hadden over de Bay of Islands. Je hoort hier ook voortdurend het geluid van de cicaden. Hierna reden we naar het oudste bewaard gebleven kerkje van het land, de Christ Church die oa. door Charles Darwin was gesticht. Door het mooie stadje Russell gereden en weer met het veerpontje naar het vasteland op weg naar de Waitangi Treaty Grounds. Hier werd vroeger het verdrag getekend tussen de Maori en de Britse regering. We hebben er een rondleiding gekregen en een performance van de Maori. Er lag ook een 35 meter lange War Canoe, gemaakt van 3 Kauribomen. Het was erg interessant en we zijn op de foto geweest met Maori’s. Op weg naar de volgende camping hoopten we langs de grote Kauri boom te komen, de Tane Mahuta, maar de Tomtom gaf een andere route aan, dwars door het land. We kwamen op de Kauri Coast Top 10 camping en konden ’s avonds mee met een nachtwandeling. We hebben oa. Kauribomen gezien, glowworms en zelfs een Kiwi! Het was een boeiende tocht en we hebben veel informatie gekregen. Het miezerde een beetje, maar we hebben een geweldige avond gehad.

Zondag 18 januari wilden we toch nog even langs de Tane Mahuta, we waren er toch vlakbij. Onderweg merkte Jos dat hij zijn trouwring kwijt was. Overal gezocht en we besloten om op de terugweg nog maar even langs de camping te gaan. De Kauriboom stond een stukje in het bos langs de Highway. We liepen het paadje op en ineens stond ie daar! Een reus van een boom! Ongelooflijk! Daarna weer op weg naar de camping, onderweg nog een afslagje omhoog voor een uitzicht over het gebied. Daar stond een Kauriboompje van 36 jaar oud, geplant ter nagedachtenis aan een overledene, zo’n schattig boompje! Onderweg lagen er veel doodgereden Possums langs de weg. Dat is een nationale sport in NZ, possums doodrijden, die beesten doen veel kwaad aan de natuur. Ook zitten er veel kleine vogeltjes op de weg, Jos noemt ze snelwegvogeltjes, als we er aan komen, vliegen ze snel weg. De ring helaas niet terug kunnen vinden, de mensen van de camping hebben samen met ons alles doorzocht en zelfs het putje van de douches uitgebaggerd. Adres achter gelaten en verder dan maar. We hebben het bezoek aan het Kaurimuseum maar overgeslagen en zijn door gereden naar Auckland. Onderweg nog even lekker zitten picknicken aan het water. Langs de stranden gereden, dat zag er heerlijk uit, het was weer prachtig weer. In Auckland hebben we alleen de SkyTower bezocht, het was helder weer en zo hadden we alles in een keer gezien! Ergens een pizza gegeten en toen door naar Manukau Holiday Park in het zuiden van Auckland.

Maandag 19 januari kwamen we wat traag op gang. De planning was naar Coromandel te gaan en de Driving Creek Railway te bezoeken. Eerst Auckland uit en wat kilometers maken, onderweg tanken en wat boodschappen doen in het plaatsje Thames. We hadden een schitterende route langs het water en we vielen van de ene verbazing in de andere, wat een schoonheid! Uitzichten op baaien en eilanden, zigzag routes, na elke bocht weer een verrassing. Op een mooi plekje geluncht en door naar de Driving Creek Railway, door een bekende Nieuw-Zeelandse pottenbakker Barry Brickell gesticht om een kauri-herbeplantingsproject te steunen. Hij had zelf een smalspoorlijn ontworpen en aangelegd die door de inheemse bossen ging via tunnels en over bruggen naar een uitkijkpunt hoog boven Coromandel, erg indrukwekkend! De rit was onder leiding van een gids en duurde een uur. Na deze bijzondere treinrit alweer een magnifieke autorit met prachtige uitzichten over mooi glooiende heuvels,langs baaien, bossen en weilanden met schapen, koeien, kalveren en paarden. Tourism Radio vertelde onderweg zo nu en dan wat wetenswaardigheden, afgewisseld met vrolijke muziek. Eindpunt vandaag was Camping Hot Water Beach, we hebben hier geen bereik, geen wifi, geen internet, maar wel weer een heldere avond en een mooie sterrenhemel.

• 23 Januari 2015 - 13:46

Peter En Carola:

Jeetje mensen,

Wat een heerlijk avontuur zeg! Alleen het lezen ervan is al genieten, laat staan als je er zelf bij bent!!
    Kunnen niet wachten op het vervolg ;) ;)
    Veel plezier verder en liefs van ons!!!

• 23 Januari 2015 - 14:06

Gerda:

dank jullie wel voor het verslag. Lekker in de zon .... wij in de vorst. hmmmm
    Kijk alweer uit naar het volgende verslag

• 23 Januari 2015 - 14:18

Marga Zonneveld:

O het is al prachtig om te lezen, dus kan
    me helemaal voorstellen, dat het voor
    jullie een super belevenis moet zijn
    En de eerste glowworm al gezien Annemiek
    Prachtig hoor, geniet maar lekker verder
    Bevalt het camperen?
    lieve groetjes vanuit een koud, maar